Good girls and stupid boys

Inntil igår var jeg ikke klar over at Violet Road og Macks bryggerier nylig lanserte et eget øl, som de har valgt å gi navnet “Good Girls”. En kollega nevnte det, og sa i samme setning at -“…og når jeg ser den etiketten, så kjenner jeg at jeg blir opprørt”. Det skjønner jeg godt. Se:

 

Oh happy day! #goodgirlsbeer

A photo posted by Violet Road (@violetroad) on

Det er ikke sånn at det “rører ved feministen i meg”, -det sparker i henne! Det her er et spark, og de som sparker gjør det fra under beltestedet.  Miniskjørt og pupper skal altså i kombinasjon med navnet “Good Girls” brukes til å markedsføre og selge øl. Please!?

Paradokset er at på dagsorden min er å lese en artikkel om Saan-kvinners (manglende) rettigheter, og deres sårbarhet for seksuell utnyttelse, utelukkende basert på kjønn. Det må gjerne argumenteres med at det ikke er sammenlignbart å trekke paralleller mellom urfolk i Namibia og norske kvinners posisjon, men i dette tilfellet er jo posisjonen vår å sitte med en halvnaken rumpe plantet på en høytaler, mens vi drikker øl så vi blir Good Girls? Eller mens gutta drikker øl så DE mener vi blir Good Girls?

Når det gjelder hvorfor dette navnet er valgt, sier Halvard Rundberg at det stammer fra en av fjorårets låter og er et navn “vi følte falt naturlig”. Han hevder at det henvender seg både til gutter og jenter og er “rampete, tøft og utfordrende”. (www.itromso.no).

Så det er altså “rampete” å være en Good Girl. At det er utforderende kan jeg i høyeste grad være enig i, men jeg tolker Rundbergs svar som at navnet utfordrer i seg selv. Jeg oppfatter det derimot som særs utfordrende at man i 2016 velger å kombinere navnet Good Girls med et slikt bilde, for å selge øl. Når dette stuntet kommer, ikke fra uttalte antifeminister som Eivind Berge, men fra denne ellers så fine gjengen, overrasker det ytterligere. Og hva med Macks bryggerier, har ikke de folk på lønningslista som burde visst bedre? Jeg tenker et øyeblikk at det må ha rablet for de etter at Veronica Evertsen sluttet som salgsdirektør, men et enkelt søk kobler markedssjef Kristin Ballovarre til lanseringen av Good Girls-ølet.

Muligens er det fordi den øldrikkende delen av befolkningen er mannsdominert at vi ser maktubalansen så tydelig. (Som Gunnhild Dahlberg så treffende sa i en diskusjon om likestillingskampen (Trygdekontoret, NRK); “Alle steder der det er makt, er det mannsdominans”). Og hva mener dere, Mack og Violet Road, er den mannlige motsetningen til en “Good Girl”?

Avslutninsgvis sier Hogne Rundberg at han håper det faller i smak, og at det hadde vært et “drømmescenario” hvis det gjør det. (www.itromso.no). Da får vi bare håpe at ettersmaken ikke blir for bitter.