Om storesøstre og ènprosentere

(Dette innlegget ble skrevet som et svar til “Dette er storesøstra mi. Hun bruker klubbvest”, og publisert på Nordlys`nordnorsk debatt; http://nordnorskdebatt.no/article/om-storesostre-enprosentere)

Nordlys altså. Dere serverer den ene godbiten etter den andre. Denne gangen er det journalist Sissel Wessel-Hansen som forteller om storesøstra si, hun har tatoveringer “og det hele”, og kjører Harley. Kommentaren er til sist ukes debatt, som handlet om at både politiet og Tromsø kommune ved ordføreren, vil at utesteder i Tromsø skal nekte gjester å komme inn, dersom de har klubbvest på seg. http://nordnorskdebatt.no//article/storesoster-gar-i-ryggvest-blir

Med all respekt, jeg tror journalisten blander kortene her. Det er ikke snakk om hvilke som helst motorsykkelklubber. De aller fleste motorsykkelklubber følger norsk lov. Hele 99 % gjør det. Hells Angels, derimot, er en enprosentklubb. En ènprosentklubb er en betegnelse på en motorsykkelklubb som selv definerer seg som lovløs, med sine egne lover og regler. Forutenom motorsykler, og merker på vesten, er HA kjent for en lovløs livsstil, som innebærer våpenbestittelse, narkotikavirksomhet, og grov vold. Politiets kartlegging av medlemmer i perioden 2010-2012, viser at 71 % var straffedømte. Det passer seg ikke å argumentere med at det er “dårlig demokratisk refleks” å forby klubbvest for å stoppe Hells Angels og andre enprosentklubbers kriminalitet. Tvert imot er det i tråd med hvordan demokratiet bør reagere ovenfor organisert kriminalitet.

Wessel-Hansen viser til at Troms politidistrikt samarbeider med våre naboland for å holde seg orientert om utviklingen i miljøene. I Danmark er kampen mot outlaws-klubber enormt ressurskrevende, og der viser forskning at ni av ti, er dømt for kriminalitet. MC-krigene på 90-tallet endte med 11 drap, 74 drapsforsøk, og flere attentat på åpen gate. (http://videnskab.dk/kultur-samfund/ny-forskning-ni-ud-af-ti-rockere-er-doemt-for-kriminalitet)

Det er en kjensgjerning at en del medlemmer i enprosentklubbene ikke er spesielt opptatte av å kjøre motorsykkel. Mange har hverken sykkel eller sertifikat.  I tillegg er det et uttalt ønske om å stå utenfor samfunnet, så hvorfor skal vi invitere de inn? Det er jo særs motsigelsesfullt. Hvorfor vil vi ha de inn på et hvilken som helst utested, når de ikke vil være en del av byen, en del av oss, en del av resten? Da kan de vel sitte på klubbhuset, med klubbvestene sine?

Wessel-Hansen hevder at den viktigste arenaen for å stoppe rekruttering, ikke er ute på bar. Hvordan vet hun det? Strategien mot enprosentklubber er å drive forebygging på alle områder. Da er utesteder like viktige som alt annet. Det kunne jo også tenkes at det ikke bare nødvendigvis er medlemmer som rekrutterer ved bardisken, men at de rekrutteringsbare søker dit, til vesten, til symbolene. For det er symbolbruken det handler om. Det er selvfølgelig masse hyggelige mennesker i HA, som det sikkert er hyggelige mennesker også i Ku Klux Klan. Men vil vi ha folk med hvite hetter gående rundt? Wessel-Hansen drar videre frem et eksempel der en motorsykkeklubb ønsket å bidra med forebyggende arbeid blant ungdom, men ikke fikk tomt av kommunen. Det var synd, hvis det gjaldt en av de 99% klubbene som er lovlydige. Hvis ikke, så må det nevnes at også IS bruker tid på hjelpearbeid i lokalmiljøer. Det handler ofte om engasjement, muligens ektefølt, som bidrar til å forbedre organisasjonens rykte.

Det mest skremmende ved hele kommentaren, er kanskje at man som journalist skal score et billig poeng ved å flytte fokuset fra problemstillingen. Alle forstår at utestedet Maskineriet ikke ønsker å ramme storesøstra til Wessel-Hansen. Men ved å blande storesøster og en avdød far oppi dette, blir det noe voldsomt føleri over det hele.  Det hadde vært mer prisverdig om media brukte tid på å skrive om utfordringer og problemstillinger rundt det å ha enprosentklubber i lokalmiljøet.  Klubber som dette syssler med utpressing, sprer frykt, og bedriver grov kriminalitet. Det er ikke vanskelig å forstå at et utested som ønsker flest mulig gjester, ikke ønsker å prioritere enprosenten. Alle tiltak som kan stoppe rekrutteringen, må applauderes. Han som sto frem i avisa, fra Maskineriet, og ga dette et ansikt, burde bli årets Tromsøværing. Mange tør ikke kritisere det, nettopp av frykt for represalier. Når Wessel-Hansens tekst under bildet av storesøstra er “Neida, ikke bli redd, hun ser skumlere ut enn hun er!”, så skal vi kanskje snu litt på det;

Bli redd. De er skumlere enn de ser ut til.

 

 

Må bare

It is this time of the year. Teoretiske perspektiver, hjemmeeksamen utlevert IDAG. Skal produsere 20 sider med fornuftig innhold, skal i prinsippet være igang med det nuh, as we speak. Men jeg spiser lett vaniljeis (nedtrapping fra Ben & Jerry) og ser på Skavlan, tenker at svart dress og røde sko er veldig høst 2016, idag er det Cristina Stenbeck, nylig var det Sidse Babett Knudsen. Nåvel. Med andre ord, jeg utsetter å starte. Jeg har vasket huset, ryddet i masse papirer (-også et alibi, det er jo papirer relatert til pensum), ryddet bort små ting i vinduskarmen på kjøkkenet som ikke skal ligge der (en skrue, en bruksanvisning, en sprettball, en ninja), og jeg registrerer at en ung mann (vel, en ungdom må man si) ved navn Xiuhtezcatl Martinez, gjester Skavlan, og jeg tenker at det å følge med nå er jo neeeeeesten er som å lese en pensumartikkel, for han er urfolk, han snakker om “community”, og makt (politikk, hva som har skjedd i USA nå), altså klassiske tematikker for antropologi. Spørs om sensor synes Skavlan trumfer pensum.

Anyway. Mens jeg mest trenger en excuse for å gjøre noe annet, kommer den. På www.nordlys.no ligger den, servert på et cyberfat. Overskriften er “Tromsø-russ i låt: “Vi puler damer, vi denger samer””.  Der ja, russen! Der er dere igang. Det er bare et halvt år  igjen, men russelåten er på plass. Denne spesifikke låten tilhører en russebil som kaller seg Veto 2017. (Kuriositet: Veto 2017 er et dekknavn. Det virkelige navnet blir ikke avslørt før til neste år. En spenning som nesten ikke er til å holde ut).

Make no mistake, “vi puler damer” er gammelt nytt. Det gjør dere. Kanskje. Noen. Noen ikke. Drit i nyansene. Poenget er at dere gjerne VIL pule. Og absolutt, “puler” klinger bedre på russespråket enn en del andre synonymer for aktiviteten dere håper å få avstedstyrt. Det nyskapende her er vel heller “vi denger samer”. Dere “denger samer”????

Bortsett fra når russen stjeler pingvinunger, og voldtar hverandre, bryr jeg meg ikke så mye om dere er “blitt verre” (altså jeg har blitt eldre), eller hva knutereglene er eller ikke er, men å skulle “denge samer” burde kanskje vært vurdert fjernet fra låten, Veto 2017? Nå ser jeg at flere har uttalt seg, sametingspresidenten synes det er ubehagelig å høre noe som kan tolkes som vold mot en mioritet, mens feminist og politiker Løkholm Ramberg har inntrykk av at det hverken dreier seg om “særlig god musikk eller særlig god puling”. Hun foreslår videre at de anskaffer seg en rimeordbok, og det kan man jo bare være enig i. Veto 2017, ved en av sjefene, Sebastian Torvik, sier at de betalte et par tusen kroner for låta, og at de var “ganske heldig med prisen ut fra den høye kvaliteten på låta”. Her er et par eksempler på kvaliteter i teksten:

«Putter morra di i ovnen, det blir bakt mus. Det blir sjukehus»
(Hvorfor i ovnen? Det er jo ikke plass! Men klart, en mor i ovnen blir jo en mor på sykehus).

«Ja, baby du blir lett svett. Vi dasker deg så du blir tynn som et nettbrett. Og boysa de er tette og søke på nettbrettet og søke på hvordan man får rumpa til å sprette»
(Ok, hvis man blir tynn som et nettbrett, så blir det plass i ovnen. Og i mikro`en. Tolker jeg det slik at når baby er blitt svett, og et nettbrett, så søker de tette boysa på nettbrettet (altså baby) og finner dermed ut hvordan de får rumpa til å sprette? Mulig jeg er veldig 90-tall, men det er en viss fare for at nedslagsfeltet for puling innsnevres noe med disse kriteriene).

Torvik svarer på kritikken og sier at de ikke har til hensikt å utøve vold, og at ordbruken misforstås. (Arti det der, her er topptreffet når man googler “denge”: denge (Bokmål/Riksmål/Nynorsk). slå noen eller noe hardt og vedvarende. Vi skal denge trønderne. [sitater ▽]. I en sofa fra IKEA sitter far og denger mor. Torvik sier til Nordlys at det er fint at de kan forklare hva ordet betyr. For future reference, Torvik, så vil jeg tro det er smartere å beklage dette enn å bortforklare det. Men for all del, det er 18-åringer som ble tatt litt på senga av en mannlig journalist, og ikke av den hotteste babe`n på skolen. Men hvem vet? Kanskje sangen til Veto 2017 blir en selvoppfyllende profeti når russetiden braker løs? Har bare en siste kommentar til dette rimet: 

«Mikser sprit og brus. Opp i glasset har vi også f****jus»

Det er godt guttene i Veto 2017 har tro på blandevannet og seg selv. Kanskje den høye kvaliteten på låta bidrar til at stringtrusene bare må vris opp? Da er det på sin plass å informere om følgende:

skjermbilde-2016-11-18-kl-23-53-45Da gjenstår det bare å ønske lykke til med puling og russetid. Håper ingen denger dere.